Mała motoryka PDF Drukuj Email

[Dodane 16.06.2011]

Ręce, a przede wszystkim dłonie, są w szczególny sposób skomunikowane z naszym mózgiem. Wynika to z tego, że obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy ręki, zajmuje nieporównywalnie dużo miejsca w stosunku do innych części ciała.  Ponadto poprzez stymulację dłoni, pobudzamy pośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za mowę. Dlatego u dzieci z PWS, które są narażone  na zaburzenia mowy w związku z wiotkością należy w sposób szczególny zadbać o sprawność dłoni .

Poniżej lista wskazówek/ podpowiedzi, które można wykorzystać w stymulacji rąk  i dłoni, nauce chwytania jak i poznawania świata poprzez dotyk:

  • Do nauki chwytania najlepsze są grzechotki stosunkowo małe i lekkie, o wąskim uchwycie (większość dzieci z PWS ma bardzo małe dłonie) lub twój palec Uśmiech,
  • Wieszaj nad dzieckiem zabawki wydające dźwięki, grzechocące, szeleszczące, z dużą ilością wypustek, łatwe do chwytania
  • Zabawka typu wańka – wstańka to świetna interakcja (odpowiada ruchem na ruch dziecka) i dodatkowo wydaje dźwięk
  • Kolejną prostą zabawką są pompony z włóczki zrobione samemu, które przykuwają uwagę dziecka, mają ciekawą teksturę, są lekkie i można je zawiesić nad dzieckiem
  • Baw się z dzieckiem jego dłońmi, lekko je ściskając, pocierając, wykonuj nimi ruchy w pionie, poziomie oraz przekraczając linię środka,
  • Pozwól dziecku dotykać materiały / przedmioty o różnych fakturach, np.: folia, gąbka do kąpieli, chusteczka higieniczna,
  • Codzienna pielęgnacja w tym kąpiel i zmiana pieluszek do również dobry moment do zabawy, proponuj dziecku grzechotki do rączki np. w trakcie zmiany pieluszki lub np. gąbkę w trakcie kąpieli
  • Moment przebierania to również chwila kiedy można poćwiczyć ręce i dłonie
  • Zachęcaj dziecko do dotykania twojej i swojej twarzy,
  • Całuj paluszki wyciągnięte w kierunku twojej twarzy, jest to zarazem zachęta do dalszej zabawy
  • Po kąpieli, przy okazji nawilżania skóry dziecka, masuj / uciskaj jego ręce i dłonie od wewnętrznej strony.
  • Aby zachęcić dziecko do sięgania obiema rękami nałóż okulary przeciwsłoneczne, aby dziecko chciało ci je zdjąć
  • Jeśli włożysz sobie wystający przedmiot do ust, dziecko zechce po niego sięgnąć i go zabrać
  • Zachęcaj dziecko do celowego wypuszczania przedmiotów z dłoni – np. podczas kąpieli upuszczaj przedmioty do wody z wysokości
  • Aby zachęcić dziecko do sięgania jedną ręką używaj małych zabawek, po duże zabawki dziecko wyciągnie obie ręce
  • Aby sprowokować ruchy nadgarstków, zakładaj dziecku grzechotkę z opaską na rękę
  • Pozwól dziecku zanurzyć paluszek w substancji o półpłynnej konsystencji (może to być pasta do zębów albo przetarta marchewka) i pozwól mu nim „malować”
  • Przed kąpielą używaj do masażu specjalnej delikatnej szczoteczki.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji znalezionych w Internecie.

Zaprezentowane informacje są tłumaczeniami wybranych kwestii dotyczących osób chorych na PWS znalezionych w Internecie lub zjazdach/ konferencjach dotyczących problematyki PWS. Kwestie te są przedstawione tylko i wyłącznie informacyjnie, nie są to opracowania badawcze lub medyczne i nie powinny być stosowane bez wcześniejsze konsultacji z lekarzem lub specjalistą w danej dziedzinie. Nie jesteśmy z zawodu lekarzami, ani biegłymi tłumaczami, w związku z czym nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne błędy merytoryczne wynikające m.in. z uproszczenia informacji, braku wystarczającej wiedzy medycznej, pominięcia jakiejś informacji lub niepoprawnego jej przetłumaczenia lub zinterpretowania.